top of page
Mother with her Child _edited.jpg
 Girl Painting with Brush

Funkcjonalna terapia Ręki

Zajęcia terapii ręki to forma zabaw ruchowych, mająca na celu usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców. 


Podczas zabaw i ćwiczeń trenuje się :

  • umiejętność chwytu, 

  • koordynację pomiędzy dłońmi, 

  • samoobsługę,

  • komunikację i interakcje społeczne,

  • umiejętności grafomotoryczne,  

  • naukę poprawnego pisania lub korektę pisma.

Jest to holistyczna forma zajęć, gdyż opiera się na pracy z całym ciałem oraz układem ruchowym. 
Zajęcia mogą mieć formę indywidualną lub grupową, a cele terapii tworzone są wobec konkretnych potrzeb dziecka, po indywidualnej diagnozie funkcjonalnej. 


Przeznaczona jest  dla osób z:

  • trudnościami manualnymi np. w wiązaniu sznurowadeł, zapinaniu guzików, nawlekaniu koralików, układaniu drobnych przedmiotów,

  • trudnościami grafomotorycznymi: szlaczkowaniu, wycinaniu, rysowaniu, lepieniu, braku staranności w pracach manualnych,

  • obniżonym poziomem graficznym pisma – litery są niekształtne, kanciaste, nieprecyzyjne, różnej wielkości, wychodzące poza liniaturę, gdy pismo jest mało czytelne, a tempo pisania wolne i pojawiają trudności z nadążaniem za tempem innych,

  • osłabionymi mechanizmami równoważnymi: gdy zauważalne są trudności z jazdą na rowerze, staniem na jednej nodze, widoczna jest niezgrabność ruchową i niska  koordynacja ruchów,

  • trudnością w utrzymaniu prawidłowej postawy przy stoliku,

  • obniżonym lub podwyższonym napięciem mięśniowym w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej, ściskanie za mocno, albo trzymanie za lekko narzędzia pisarskiego,

  • trudnością w dostosowaniu szybkości i mocy ruchów do zadania.

bottom of page